CFR/DSB

Hei,

Cand am fost in vacanat in Romania am mers cu trenul din Bucuresti la Busteni. Am vrut sa ii arat fiului meu cum se circula in Romania cu trenul. A fost o experienta placuta atat pentru mine cat si pentru fiul meu. Ultima data cand am calatorit cu trenul eram putin mai mare decat fiul meu.

Imaginile ce se “redau” pe fereastra trenului erau minunate, cum vezi prin filme. Natura era de o frumusete rara.

Cand am mers sa cumpar bilete am ramas surprinsa ca trenurile poarta alte denumiri din 11 decembrie 2011. Trenul era un model vechi, probabil importat dintr-o tara care a schimbat garniturile si cele vechi au fost scoase din uz. Mi-a placut ca am intalnit oameni care calatoreau cu trenul si aveau cu ei si bicileta pusa intr-un loc special amenajat. In compartimentul in care am stat aveam si aer conditionat.

Statisticile spun ca intre 1990 și 2005, traficul internațional și cel național de călători a scăzut, mai ales între 1990 și 1994 , când țara se afla într-o situație economică dificilă. Scăderea numărului de pasageri poate fi explicată prin scăderea veniturilor, creșterea șomajului și scăderea călătoriei populației.

Oare aceasta este motivul pentru care romanii calatoresc tot mai putin cu trenul? Poate si din cauza multelor companii de Maxi Taxi?

Transportul cu trenul este mult mai sigur decat cel cu un mic microbuz.

In Danemarca media de calatori ce folosesc trenul este d 350.000 pe zi, pe an numarul calatorilor creste  la 110 milioane. Pasagerii care folosesc trenul spre casa in fiecare zi de vineri sau sambata seara se ridica la 10.000. Circa 9 milioane de pasageri ce detin  biciclete calatoresc in fiecare an cu trenul.

In urma cu ceva ani tranzitam trei orase. In primul oras imi duceam fiul la gradi, in al doilea oras aveam serviciul si in al treilea locuiam.  Multe cunostiinte din Romania ma tot intrebau daca imi este greu sa calatoresc cu trenul? Calatoria cu trenul este foarte usoara in Danemarca. Garniturile nu au trepte, cele mai multe dintre ele, iar accesul cu un carucior este foarte usor.

Sa va povestesc si prima experienta cu trenul  si acesta s-a oprit din motive tehnice. Era dimineata, inainte de a ajunge in orasul unde trebuia sa imi las fiul la gradi, mecanicul anunta ca trenul nu mai circula, nu mai retin motivul. Toti calatorii erau indreptati catre statia de autobus (Tog bus – denumirea autobuzului ce circula pe ruta trenului). Fiind contra timp am urcat in primul autobuz temandu-ma ca urmatorul vine mai tarziu si am sa intarzii la servici. Dupa ce a plecat din statie am vazut cum veneau autobuzele unul dupa altul. Am ramas surprinsa cat erau de bine organizati. Oameni ce lucrau pentru DSB (Căile Ferate Daneze de Stat ) erau pozitionati pe peronul garii si indreptau calatorii catre statiile de autobuz ce circulau pe ruta trenului, autobuze care veneau la distanta de 1-2 minute.

Acum mi se pare amuzanta acea intamplare. Amuzanta pentru ca in caz de defectiune tehnica ai cu ce sa circuli pe ruta trenului.

Pacat ca in Romania nu mai sunt nici macar calatori.  Am vazut locomotive ce trageau si cate  2 vagoane. Am intalnit un caz fericit, un tren ce avea 8 vagoane, insa calatorii nu prea se zareau.

Trist, dar adevarat.

Sa traiti frumos pana data viitoare

 

 

Tags: No tags

One Response

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *